Herdenking Bozar 22 Maart.

Anne Teresea De Keermaeker, P.A.R.T.S. and rosas nodigden samen met Circles – we have a choice uit tot een verbindingsritueel. Er werd samen bewogen en gezongen als een ingetogen herdenking van de slachtoffers.  

  
Pictures by Anne Van Aerschot.

Open House 2017 - Fotoreeks

Op zondag 19 maart gooiden we onze deuren open voor publiek. Alle nieuwsgierigen konden een blik achter de schermen werpen. We legden deze fijne namiddag vast op de gevoelige plaat. 

Open House 2017 - Picture by Tine Declerck (http://www.tine-declerck.be/)

Open House - Contemporary Class with David Hernandez - Picture by Tine Declerck (http://www.tine-declerck.be/)Open House - Ballet Class with Janet Panetta. Picture by Tine Declerck (http://www.tine-declerck.be/)

Open House - Macrobiotic coffee break - pictur by Tine Declerck (http://www.tine-declerck.be/)

Pictures by Tine Declerck 
http://www.tine-declerck.be/

P.A.R.T.S.@work #11 - Zondag 26 maart, 17h00


PROGRAMMA
 

Poly’s Pulse - Reflected Polymetricity

Een ritmisch onderzoek op basis van dans en muziek,
naar spiegeling en elkaars reflectie.
Hoe kunnen we een polsslag delen?
Fish are jumping, porgy.

Choreografie: Naïma Mazic
Performance: Ana-Filipa Botelho, Calvin Carrier, Synne Elve Enoksen, Tessa Hall, Mei-Ning Huang, Keren
Kraizer, Ivan Lucadamo, Lydia Mcglinchey, Tim Nouzak
Muziek: Ana-Filipa Botelho, George Gershwin and Naïma Mazic
Kostuum/scenografie: Naïma Mazic
Choreografische assistentie: Sien van Dycke
Met de hulp van: Lola Drubigny, Talia De Vries and Haggai-Cohen Milo
Met dank aan Nïm, P.A.R.T.S. and Projection Room Brussels

Inside issues 
 
sound
light
body
soul
and some questions
Choreografie & Performance: Keren Kraizer 
Guerrassimenko

HUMAN-OBJECT / OBJECT-HUMAN experimentation

Choreografie
: Némo Flouret
Performers: Solène Wachter, Audrey Mérilus, Synne Enoksen, Rafael Galdino, Némo Flouret
Muziek: La Llorona by Chavela Vargas - La Strada Is on Fire, Pt. 2 by Vitor Joaquim 
 
FREE ENTRANCE, NO RESERVATION REQUiRED!

One to One - Open Call voor hedendaagse dansers in Brussel

DAG VAN DE DANS
P.A.R.T.S. & Benjamin Vandewalle i.s.m. Rosas en Kaaitheater

Foto door Nikola Milatovic
Foto door Nikola Milatovic

Brussel kent een levendige en internationale dansscene. In het kader van Dag van de Dans 2017 brengen P.A.R.T.S. en Benjamin Vandewalle, in samenwerking met Rosas en Kaaitheater, een grote groep dansers samen in de straten van Brussel.

De groep dansers deelt zich op in vele duo’s. Per twee personen leggen ze een persoonlijk parcours af binnen een vooropgesteld stadsdeel (Centrum, Molenbeek, Zavel). De dansers laten zich inspireren door de architectuur, de voorbijgangers en de plaatselijke dynamiek, en gaan in dialoog met die specifieke stedelijke context.

De toevallige ontmoetingen die hieruit ontstaan, maken omstaanders tot publiek. One to One : één danser, één toeschouwer, zo begint het verhaal. De toevallige passant kan de dansers volgen in hun persoonlijke traject of gewoon de eigen weg verderzetten.

De verschillende trajecten worden gefilmd, gedocumenteerd en samengebracht door studenten audiovisuele vorming.

P.A.R.T.S. en Benjamin Vandewalle doen een oproep aan alle Brusselse dansers om samen te werken aan deze stedelijke interventie. Brussel is al lang een smeltkroes en laboratorium van de internationale hedendaagse dans. In One to One komen alle strekkingen, kleuren en stijlen van deze diverse gemeenschap samen, om elk, één voor één, hun verhaal te dansen in de straten van Brussel.

Een korte voorbereiding volstaat om dit evenement in goede banen te leiden. Alle geïnteresseerden komen samen op zondag 23 april. In een werksessie van maximaal drie uur zal Benjamin een kort woordje uitleg geven. Hij legt een score voor met enkele spelregels, waarna we meteen even de straat op gaan.

Voor wie:

  • - Professionele dansers, dansstudenten, amateurdansers
  • - Minimum leeftijd 17 jaar
  • - Ervaring met improvisatie
  • - Lef hebben om op straat, in de publieke ruimte, te dansen
  • - Wegens de omvang van het project is het helaas onmogelijk om een verloning te voorzien.

Wanneer:

  • - Voorbereiding: Zondag 23 april, 10.00 – 13.00
  • - Dag van de Dans: 29 april 2017,13.00 – 17.00

Waar:

  • - Voorbereidingsdag: P.A.R.T.S., Van Volxemlaan 164, 1190 Vorst
  • - Dag van de Dans: samenkomst in Kaaitheater, Sainctelettesquare 20, 1000 Brussel

Hoe deelnemen:

Wij kijken er alvast naar uit. Tot dan!
P.A.R.T.S. & Benjamin Vandewalle

 

Foto’s van onze Training Cycle studenten in een Boris Charmatz’s workshop

Workshop Boris Charmatz (Photo by Tine Declerck)
Workshop Boris Charmatz (Photo by Tine Declerck)
Workshop Boris Charmatz (Photo by Tine Declerck)
Workshop Boris Charmatz (Photo by Tine Declerck)
Foto's door Tine Declerck, website http://www.tine-declerck.be

Open house – Zondag 19 maart 2017

Op zondag 19 maart organiseert P.A.R.T.S. zijn jaarlijkse Open House. Dit is de ideale gelegenheid om kennis te maken met onze school, studenten, docenten en stafmedewerkers. Tijdens deze dag tonen de studenten hun persoonlijk werk en kan u lessen klassieke en hedendaagse dans bijwonen. 

 

Open lessen

De balletles wordt gegeven door Janet Panetta. Naast P.A.R.T.S. doceert ze bij Tanztheater Wupperthal en Impulstanz. Janet Panetta werkt met de studenten aan de bewustwording van hun lichaam en scherpt hun technische vaardigheden in de klassieke dans aan. 

De les hedendaagse dans wordt gegeven door David Hernandez. Hij begon zijn carrière als danser bij Trisha Brown Company in New York en co-choreografeerde met Anne Teresa De Keersmaeker Zeitung, Keep Still en D’un Soir un Jour. Tijdens de lessen focus David Hernadez op een efficiënte lichaamshouding als vertrekpunt voor beweging. Hij leert de studenten omgaan met zwaartekracht als een partner in de ontdekking van het vallen en de herverdeling van gewicht.

Persoonlijk werk 

Tijdens de open house krijgt u een sneak peak op het persoonlijk werk van de studenten.

Een blik achter de schermen

Tijdens de Open House kan u een selectie van ons foto- en video archief inkijken.  Zo krijgt u een beeld over de evolutie van de school en het dagdagelijkse leven in P.A.R.T.S. 

Macrobiotische keuken

P.A.R.T.S. biedt de studenten dagelijkse een macrobiotische lunch aan.

Chef-kok Arnaud Tabary en zijn team zorgen voor enkele frisse en gezonde snacks in de keuken van de school. Kom en proef van onze macrobiotische keuken.

Planning

13u30 – 14u45

Studio 1: Balletles met Janet Panetta.

Studio 2: Hedendaagse techniek met David Hernandez.

Studio 3: Presentaties persoonlijk werk door studenten.

 

15u15 – 16u30

Studio 1: Balletles met Janet Panetta.

Studio 2: Hedendaagse techniek met David Hernandez.

Studio 3: Presentaties persoonlijk werk door studenten.

 

13u30 – 17u00 (doorlopende uren)

Studio 4: Fototentoonstelling

Studio 5: Videotentoonstelling

 

We nodigen u van harte uit op onze Open House. En verwelkomen u graag in onze school. Tot dan!

 

Foto's van P.A.R.T.S. @ work #9 en #10

Foto's door Tine Declerck, website http://www.tine-declerck.be

 

Publieke workshops: Trisha Brown repertoire voor professionele dansers en dansstudenten door Samuel Wentz.


 

Na de succesvolle eerste editie organiseert P.A.R.T.S. opnieuw vier workshops rond het werk van Trisha Brown onder leiding van Samuel Wentz. De workshops leggen de focus op het delen van Trisha Brown’s repertoire en op het ontdekken van bruikbare tools voor eigen creaties. De lessen beginnen met enkele lichamelijke oefeningen die ons zullen toelaten onze lichaamsdelen gewaar te worden, te activeren en als gecoördineerd geheel in te zetten in de ruimte. Deze nieuwe relaties zullen de basis vormen voor een reis doorheen de verschillende passages uit het repertoire van Trisha Brown.  

Praktisch

De workshops zijn voor professionele dansers en dansers in een voltijdse dansopleiding. Minimumleeftijd is 18 jaar. Maximaal 15 deelnemers per workshop.
De workshops duren een volledige dag, van 10u tot 17u30, met een middagpauze tussen 13u15 en 14u30.
Deelname kost 50€ per dag.
Om je in te schrijven stuur je een email naar jens.buysschaert@parts.be, met daarin je contactinformatie, de dag(en) waarop je wenst deel te nemen, en een beknopt cv. Je krijgt dan een email terug met de betalingsgegevens. Opgelet, je inschrijving is pas definitief wanneer we je betaling ontvangen hebben! 

Inhoud  van de workshops 

Workshop #1: Zaterdag 29/04 
Stelen & nabootsen// Improviseren als een organisme // Een energetische reconstructie van Opal Loop 

Hoe bewegen we samen? Is stelen of nabootsen toegelaten? En hoe creëren en bewegen we in een nog onbekende danstaal?

In deze workshops bekijken we de choreografieën Set and Reset en Opal Loop van Trisha Brown Unstable Molecular Cyclus. De vorm van deze kenmerkende stukken staat niet vast. Gedurende deze workshop zullen we de verschillende passages als richtlijnen gebruiken voor improvisaties. We zullen de bewegingspatronen en de gedragingen binnenin een groep onderzoeken 

Workshop #2: Zaterdag 06/05 
Partnering // Verticaal, horizontaal en alles tussenin// Ruimtelijk onderzoek als ondersteuning

Trisha Brown’s werk omvat enkele bijzondere patronen en routines. In deze workshop ontdekken en onderzoeken we de verschillende evenwichtspunten, geven we betekenis aan de zwaartekracht en zetten we lijnen in als hulpmiddel. We leren specifieke liften uit de verschillende stukken zoals Newark en Astral Convertible. Het doel is om deze aangeleerde passages naar onze hand te zetten in een kleine eigen creatie. 

Workshop #3: Zaterdag 13/05
Patronen als vorm// In kaart brengen van uzelf naar de wereld/systeem

Trisha Brown construeerde een systeem om inhoud en vorm te creëren. Gedurende deze workshop analyseren we Accumulation, Group Primary, Accumulation, Locus en the Add & Return Phrase van Foray Forêt. We bekijken hoe ze invloed uitoefenen op de full-bodied frasewerk uit de verschillende cyclussen. De 3de workshop is opgebouwd rond solo improvisaties en focust zich op het sturen en in kaart brengen van ons lichaam. Via verschillende interactieniveaus zal ons ruimtelijk bewustzijn groeien. 

Workshop #4: Zaterdag 20/05
Frases//frases//Frases

In deze workshop leren we enkele ritmische frases uit onder andere Watermotor, Horses van Newark en Soft Phrases van Foray Forêt kennen. We raken een breed scala uit Trisha Browns aanpak van beweging aan. In deze les ligt de focus op het gedetailleerd aanleren van frases en hoe deze in te zetten in ons eigen onderzoek. 

Biografie Samuel Wentz
Samuel Wentz is een Amerikaanse danser, oorspronkelijk afkomstig uit North Dakota. In 2006 begon hij aan zijn professionele opleiding bij Idyllwild Arts Academy. Drie jaar later behaalde hij zijn bachelor diploma op NYU Tisch School of Arts en later kreeg hij de prijs voor Teaching Fellowship als een MFA kandidaat van Bennington College in 2016. Op dit moment werkt Samuel Wentz bij Trisha Bown Dance Company als danser en docent. Vroeger werkte hij onder meer samen met Wally Cordona + Jennifer Lacey, Mark Morris, Gerald Casel, Jmy James, Kidd en Christopher Williams. Hij gaf les aan P.A.R.T.S. (BE), U.W. Milwaukee, U.C. Berkley, U.A. Tucson, Duke University, Yale University, the ADF Winter Intensive in Pasadena. Samuel Wentzs lessen zijn gebaseerd op verschillende invloeden uit zijn studies bij Baraba Mahler, Gerald Casel en het werk van Trisha Brown.  

Inschrijving en verdere informatie
Stuur een email naar Jens Buysschaert, jens@parts.be

 


PARTS @ work 9 en 10: theater - 10 en 11 februari, 19u

In het programma van PARTS heeft de jaarlijkse theaterworkshop een speciale plek. Het podium is de natuurlijke habitat van een danser, maar wat gebeurt er als ze er vooral moeten communiceren met taal, in plaats van met beweging? De studenten onderzoeken dit in een workshop geleid door acteurs en regisseurs. Dit jaar werkten ze vijf weken in vier groepen, met Gabel Eiben, Alejandra Theus, Kuno Bakker en Thomas Ryckewaert; Wat ze ondervonden en leerden kan alleen maar afgerond worden in de interactie met het publiek!

Met docenten die uit verschillende hoeken van de theaterwereld komen en het werk dat ze met de PARTS-studenten  is even divers. De bronnen reiken van Shakespeare’s Midzomernachtsdroom en Phaedra’s Love van Sarah Kane, tot Mouchette van Arne Sierens en teksten die door de studenten zelf geschreven werden.

Vrijdag 10/2, 19u: stukken gemaakt met Gabel Eiben en Kuno Bakker
Zaterdag 11/2, 19u: stukken gemaakt met Alejandra Theus en Thomas Ryckewaert

Vrije toegang; geen reservaties. Beperkte capaciteit, dus kom op tijd!

 

Onderweg naar Wuppertal Tanztheater

Twee weken geleden trokken de studenten naar Wuppertal Tanztheater voor de voorstelling Victor. Onderweg hielden ze een tussenstop in Düsseldorf, waar ze K20 en K21 bezochten. Ze legden hun bezoek vast in een reeks foto’s.

 

 

Een Impressie door een van de studenten

Nieuwe gezichten, nieuwe ervaringen, een nieuwe stad – kortom een nieuw leven. Ongeveer drie maanden geleden ging ons eerste jaar van start. Vanaf dag één was het intens, maar op een goede manier. De groep deelt eenzelfde enthousiasme voor danspraktijk en –theorie. De interesse in de ontstaansgeschiedenis en recente ontwikkelingen binnen het danslandschap is groot. Hoewel we uit alle hoeken van de wereld komen met verschillende culturele achtergronden en een verschillende moedertaal, vinden we toch een manier om met elkaar te communiceren, en onze ervaringen te delen. We gebruiken al deze verschillen op een productieve manier en bouwen zo aan een eigen en veelzijdige groep.

De lessen, die we tot nu toe gekregen hebben, zijn erg verschillend: Elke leraar heeft zijn of haar eigen traject, ervaring hierdoor verschilt hun manier van lesgeven en informatie overdracht. We moeten leren omgaan met de vele en diverse bewegingspatronen, vooral onze lichamen moeten zich aanpassen. P.A.R.T.S. biedt ons een platform aan, om eigen werk te presenteren en stimuleert ons om te tonen waaraan we werken en waarin we tijd investeren.

Elke dag valt er iets nieuws te ontdekken of the her-denken, zelfs al gaat om een klein detail. Hierdoor evolueert onze aanpak en blijven we alert verder zoeken.

Ik ben heel er blij om deel uit te maken van deze generatie.

 

Publieke workshops Trisha Brown repertoire workshops voor professionele dansers en dansstudenten – 4 zaterdagen in januari en februari

PARTS organiseert vier eendaagse workshops met repertoire van Trisha Brown, gegeven door Kathleen Fischer, voormalig danser bij de Trisha Brown Company. Elke workshop draait rond materiaal van een specifieke choreografie van deze Amerikaanse choreografe, pionier van de post-moderne dans.
Elke zaterdag heeft een ander programma, je kan dus aan één of meerdere weekends deelnemen.
De dag start met een techniekles en gaat verder met een workshop waarin bewegingen en compositionele elementen uit sleutelwerken van Trisha Brown aangeleerd worden. 
Een zeldzame kans om jezelf met dit beroemde en invloedrijke werk te confronteren, mis ze niet!

Praktisch
De workshops zijn voor professionele dansers en dansers in een voltijdse dansopleiding. Minimumleeftijd is 18 jaar. Maximaal 15 deelnemers per workshop.
De workshops duren een volledige dag, van 10u tot 17u30, met een middagpauze tussen 13u15 en 14u30.
Deelname kost 50€ per dag. 

Om je in te schrijven stuur je een email naar Jens Buysschaert, met daarin je contactinformatie, de dag(en) waarop je wenst deel te nemen, en een beknopt cv. Je krijgt dan een email terug met de betalingsgegevens. Opgelet, je inschrijving is pas definitief wanneer we je betaling ontvangen hebben! 

Inhoud van de les
Via improvisaties en somatische praktijken werken dansers aan verbindingen tussen hun innerlijke en externe omgeving. Individuele en collectieve oefeningen zorgen voor de creatie van een forum waarin nieuwe perspectieven en een versterkt bewustzijn kunnen worden ervaren. Dit is de basis-voorbereiding om te beginnen werken met frasen/choreografie/performance, en kan worden toegepast in verschillende disciplines.
We werken dan verder met ruimtelijke helderheid, anatomisch bewustzijn, bewustzijn van de adem, volgehouden focus, efficiëntie, verplaatsen van gewicht en een heldere verticaliteit, om te komen tot het bewegingsmateriaal van het Trisha Brown repertoire. Dansers leren het dansmateriaal op een hoog niveau aan, zoals de dansers van de Trisha Brown Company moeten doen; tegelijk is er ruimte om te ontdekken hoe je doorheen dit materiaal en de specifieke parameters van het werk jezelf kan uitdrukken. 

Inhoud  van de workshops 
Zaterdag 14 januari  Set and ReSet (1)
We leren een van de basisfrasen uit het beroemde werk Set and ReSet (1983). Het dansmateriaal komt uit een duet uit het midden van de choreografie, een lange unisono met snelle en pittige wijzigingen in de relatie tssen de dansers. Het is een mengeling van veellagige ruimtelijke en fysieke precisie en een open lichtheid, een plezier om te dansen. 

Zaterdag 21 januari Set and ReSet (2)
We leren een ander basismateriaal uit het beroemde werk Set and ReSet (1983). Het duet Brown's Sweaters bevat een idiosyncratische wildheid, die in de originele versie werd vergezeld van een ballet-versie van hetzelfde materiaal. De beweging danst met horten en stoten rond in de ruimte, met plotse pauzes die Brown vulde met spanning en opwinding die overloopt in de volgende beweging. We zullen zoeken hoe onze eigen wildheid zijn weg kan vinden in de specifieke choreografie en hoe we elkaars ontstuimigheid op een speelse manier kunnen volgen zonder onze eigen kwaliteiten op te geven. 

Zaterdag 28 januari Astral Convertible 
Deze workshop spitst zich toe op materiaal uit Astral Convertible (1989), het derde werk in Browns Valiant-reeks, waarin Brown haar typische principes toepast op een meer technische en atletische dansvorm. We zullen werken rond twee materialen: de eerste beweegt vrij doorheen de ruimte in eenvoudige trekken. In de tweede vermengt een dierlijk gevoel en ritme met de typsiche Brown-geometrie, wat een bijzonder soort virtuositeit creëert.

Zaterdag 4 februari Enigma and the Bones – Foray Forêt VOLZET
Ter voorbereiding van het vaste frasemateriaal spenderen we de ochtend aan gestructureerde improvisaties en exploraties, duetten en solo's die een bewustzijn van het skelet en de articulatie van de gewrichten teweegbrengen, en de poort openen voor impulsen die voortkomen uit de nieuwe staat van lichaam/geest. Deze mengeling van fysieke levendigheiden open bewustzijn is de achtergrond voor de exploratie van dansfrasen uit  Foray Forêt (1990), het eerste werk uit de cyclus Back to Zero, waarin Trisha Brown werkte rond enigma en 'onbewuste' gebaren als bronnenmateriaal voor beweging. 

Kathleen Fisher 
Kathleen Fisher is danseres, docente en bodyworker. Ze was lid van de Trisha Brown Dance Company van 1992 tot 2002, werkte mee aan de creatie van zes chorografieën van Trisha Brown en danste in verschillende repertoirestukken, waaronder solo's, Accumulation, en If you couldn't see me. Ze gaf TBDC lessen, workshops en lecture demonstrations voor professionele en aspirant dansers, kinderen en dansdocenten over de hele wereld, waaronder repertoireprojecten bij PARTS, CNSMD Parijs, CNSMD Lyon en CNDC Angers. Daarnaast is ze blijven werken als danser en performer bij Bebe Miller Company en Jane Comfort and Company, plus uitstapjes naar theater, film, somatics en kunsttherapie. Ze is een Certified Yoga Teacher, Licensed Massage Therapist en Certified Craniosacral Therapist. Momenteel woont ze in Bimini, Bahamas waar ze wilde dolfijnen observeert en ermee danst. Haar huidige interesses gaan vooral uit naar het exploreren van dans als een vloeiend medium en creatieve communicatie met andere wezens, meer bepaald zeezoogdieren. 

Inschrijving en verdere informatie
Stuur een email naar Jens Buysschaert, jens@parts.be

 

PARTS @ WORK 4-8: Eindpresentaties Research Studios

Sinds augustus 2015 was een groep van 9 choreografen actief in het tweede pilootproject van het Research Studios programma in PARTS. Ze werkten rond de relaties tussen choreografie en muziek, doorheen seminaries, workshops en studiowerk. Aan het einde van hun traject tonen ze de resultaten van hun onderzoek en creatiewerk, zowel afgewerkte stukken als work-in-progress. Verschillende stukken werden gecreëerd in samenwerking met muzikanten en componisten uit de manama Hedendaagse Muziek van KASK & Conservatorium – School of Arts Gent, met wie ze een semester lang een gezamenlijk programma doorliepen.

PARTS @ WORK 4: Zaterdag 10/12 om 20.00 in PARTS
Black noise by Vicente Colomar with Talia De Vries, Susanna hood, Janet Novas, Kaja Farszky, Erika Vega
Quartet by Nicoletta Favari, Christopher Salvito, Theodore Livesey
Sharing HOME (Havana and Vienna 2016) by Naima Mazic and William Ruiz Morales with Sien Van Dycke, Ana-Filipa Botelho, Christopher Salvito

PARTS @ WORK 5: Zondag 11/12 om 17.00 in PARTS
FIGURES3 by Talia De Vries
Las Piernas by Vicente Colomar with Janet Novas, Ricardo Santana
PARTS @ WORK 6: Zondag 11/12 om 20.00 in PARTS
ALMOSTEVERYTHINGHAPPENS by Klaas Freek Devos with Liza Baliasnaja, Stefan Govaert, Patrik Kelemen, Azahara Ubera Biedma, Talia De Vries, Niuna Fufjkuoka, Quentin Meurisse, Ensemble Fractales (Gian Ponte, Benjamin Maneyrol, Renata Kamberova, Marion Bogel, Diego Countino)
Zinneke + La Manada by Azahara Ubera Biedma with Carlo Siega, Ana wild, Irina Favero Longo, Justine Maxelon, Lydia McGlinchey, Julie rubies, Sara Sanchez, Synne Elve Enoksen, Kaja Farszky

PARTS: Van Volxemlaan 164 1190 Brussel
Tickets: 5€
Reservaties (enkel tijdens weekdagen): mail@parts.be of 02 344 55 98

 

PARTS@work 7/ SMOG N. 15: Vrijdag 16/12 om 20.30 in Project(ion) room
Experiment on extended resonance by Klaas Freek Devos, Carlo Siega and Carlo Prampolini
PoLybess by Naima Mazic, with Ana-Filipa Botelho, Simon Florin, Tessa Hall, Keren Kraizer, Ivan Lucadamo, Calvin Carrier, Lydia McGlinchey, Synne Elve Enoksen, Huang Mei-ning, Timothy Nouzak
Wild ducks by William Ruiz Morales with Hanna Kölbel, Susanna hood, Talia De Vries

PARTS@work 8/ SMOG N. 15: Zaterdag 17/12 om 20.00 in Project(ion) room
Music is... by Susanna Hood with Vicente Colomar, Talia De Vries, Simon Florin, Hanna Kölbel, Carlo Siega
Franken vs. Franken by Patrik Kelemen, with klaas Freek Devos 

Georganiseerd in samenwerking met S M O G, een platform voor hedendaagse muziek dat maandelijks een concertprogramma organiseert – www.smogmusic.org. 

Project(ion) room: De Praeterestraat 55, 1180 Brussel
Tickets: 5€
Reservaties: info@projection-room.com of info@smogmusic.org  of 0495 65 33 73

 

Op 14 december is er ook een programma in de Miryzaal van KASK & Conservatorium – School of Arts Gent.
Miry Concertzaal, Bieskapelstraat 9, 9000 Gent
Tickets: 10/5€
Reservatie: www.ticketsgent.be or 09 225 01 01. 

 

Zin in nog meer jong en vers werk? Parallel aan PARTS@WORK kan je nieuwe try-outs en voorstellingen bekijken tijdens het Working Title Festival van workspacebrussels.

photo: Tine Declerckphoto: Tine Declerckphoto: Tine Declerck

 

PARTS @ WORK 3: vr 25/11 om 19u

In PARTS@WORK 3 tonen de studenten van het 1e jaar Training cyclus  werken die ze maakten tijdens de workshop compositie onder leiding van choreograaf Daniel Linehan.
Gratis toegang, maar reservatie is sterk aanbevolen!
Reservaties: mail@parts.be  of 02 344 55 98 (enkel tijdens de weekdagen)

 

Een impressie door pianobegeleider François Chamaraux

In P.A.R.T.S. wordt elke balletles live begeleid. Hoewel de muzikant een belangrijke rol speelt en altijd aanwezig is tijdens de lessen, is hij niet altijd zichtbaar.  Dit jaar verzorgen François Chamaraux, Elisabeth Flynn en Pieter Smout de pianobegeleiding. François Chamaraux schreef een reflectie over zijn job neer:

Muziekscholen en conservatoria leiden pianisten vaak op tot solisten. Zelf op hoog niveau worden ze begeleidt naar een solitaire praktijk. Begeleiding is in vergelijking hiermee een heel andere kunst, die een specifiek apparaat aan vaardigheden vereist. Het grootste verschil schuilt in het belang van het luisteren en het permanente bewust zijn van het handelen van de andere kunstenaars. Indien nodig moet de begeleider flexibel zijn en zijn spel aanpassen. Het is deze interactie met andere kunstenaars, die ik interessant vind. Het geeft me het gevoel dat mijn kunst ten dienste staat van anderen.

Meer nog, door improvisatie en onverwachte arrangementen is het begeleiden van dansers spannend en boeiender. Spontaneïteit is zelfs mogelijk tijdens balletlessen waar strikte parameters (tempo, ritme, etc.) gehanteerd worden.  Improvisatie - het uitvinden van melodieën, het zoeken naar harmonieën - ligt me, van begin af aan, nauw aan het hart. Improvisatie wordt zelden teruggevonden in een niet-jazz gerelateerde piano praktijk. Pianobegeleiding van dansers komt voor mij het dichts in de buurt.

Een ander aspect dat ik enerzijds in het begeleiden van dansers, anderzijds in verschillende dansstijlen (hedendaags, klassiek, traditionele Europese dans) terugvind, is de bijzondere link tussen muzikant en danser.  Wanneer ik voor dansers speel moet ik hen ondersteunen, niet overstemmen. Enkel door de energie van mijn spel en muziek over te brengen naar hun bewegingen, kan ik hen zin geven om te dansen op diverse manieren. Uitgerekend dit, daagt me elke les terug uit. De link tussen dansers en muzikant is onzichtbaar en vaak heel discreet, maar altijd aanwezig. Dit is zeker het geval bij P.A.R.T.S. waar ik speel voor een groep jonge en enthousiaste studenten, afkomstig van over de hele wereld. Week na week kom ik meer over hen te weten. Ik ben heel dankbaar voor de verschillende wendingen die me naar Brussel brachten, een stad met plaatsen zoals P.A.R.T.S. waar je je interesses en mogelijkheden te volle kan ontwikkelen en benutten.

PARTS @ work #2: zon 23/10 om 17u

De tweede PARTS @ work dit jaar toont eigen werk van studenten uit de Training- en Research-programma's.

MEETING POINT (25’) – SOULEYMANE SANOGO
Hier gebeurt het. We komen uit alle hoeken van de wereld, maar hier zijn we samen. We zijn tien mensen, die de zelfde ruimte delen, tijd met elkaar doorbrengen en op zoek zijn naar een gedeelde bestemming. We proberen een oneindige harmonie te bereiken. Beweging is onze gedeelde taal en met een eenvoudige choreografie kunnen we ons doel en een nieuw, gedeeld vertrekpunt bereiken.

Eén ding weten we zeker: we moeten altijd tijd en ruimte delen om elkaar te ontmoeten en kennis uit te wisselen. Dus hoe zullen we omgaan met de korte tijd, die we met jullie delen?

Dansers: Thomas Higginson, Maureen Bator, Vasco Mirine, Papis Faye, Myriam Gomez, Julia Rubies, Ivan Lucadamo, Moonie Van Tichel, Miguel Ramirez Munoz, Calvin Carrier and Souleymane Sanogo
Music: Sweet love for planet earth’ by Fuck Buttons, ‘Love is gone’ by David Guetta 

SOLO (10') – WAI LOK CHAN
Klei: Ademhaling, maakt vloeibaar en stolt.

Danser: Wai Lok Chan
Muziek: ‘Immerse’ by River Guergeurian

SOLO (10') – VASCO MIRINE
Ik werk voornamelijk rond uitademen, hoe kan de adem zijn weg vinden tot in de gewichten and tot in de relatie tussen performer en publiek

Danser: Vasco Mirine
Music: /

WILD DUCKS (40') - WILLIAM RUIZ MORALES:
Met Wild Ducks willen we enkele resultaten delen van werk, dat we de afgelopen maanden ontwikkelden. Met dit project bestuderen we nieuwe mogelijkheden voor vertelmethodes binnen hedendaagse performance kunsten. We willen een circulair narratief, dat niet gebaseerd is op lineariteit, maar wel werkt bij de toeschouwer en de productie van ficties, onderzoeken. We willen bewegen binnen de grenzen van een steeds opnieuw te construeren verhaal en abstractie.

Dit project is mogelijk door de samenwerking met Sussana Hood, Hanna Kölbel, Manolis Tsipos en Talia de Vries

De presentaties gaan door in de studio's van PARTS.
Reserveren is niet noodzakelijk maar wel aangewezen gezien de beperkte capaciteit! Stuur een mail naar mail@parts.be. 
De volgende PARTS @ work gaat door op 26 en 26 november (te bevestigen).

Research Studios werken samen met School of Arts Gent

De derde en laatste cluster van de Research Studios staat in het teken van ‘The musical body’: op welke manier kunnen muziek en choreografie elkaar beïnvloeden, voorbij de ‘klassieke’ wijze waarop muzikanten de muziek voor een choreografie verzorgen? In hun exploratiedrang zijn muziek en dans al langer op elkaars terrein gaan kijken: componisten schrijven muziek waarin het lichaam en de bewegingen van de muzikant belangrijke parameters worden, en choreografen laten zich in hun composities inspireren door werkwijzen uit de muziek.

Gedurende de vier maanden van deze cluster gaan de Research-studenten daarom een samenwerking aan met een groep van 13 muzikanten, studenten aan de master-na-master hedendaagse muziek aan de School of Arts van Gent. Zij volgen een gezamenlijk traject met seminaries, workshops en projecten die ze samen ontwikkelen en waarbij de hybriditeit voorop staat. Ze werken met choreograaf Thomas Hauert, performer Myriam Van Imschoot, theoretici Paul Cranen en Rudi Laermans, componisten Matteo Fargion, Simon Loeffler, Jeremiah Runnels en Fredy Vallejos. Het programma wordt geleid door Gabriel Schenker (performer, choreograaf) en Tom Pauwels (muzikant).

Het is niet de eerste keer dat PARTS samenwerkt met de Manama hedendaagse muziek, die een sterke connectie heeft met et Ictus-ensemble dat ook op de campus van PARTS gevestigd is: in 2013-2014 was er een gezamenlijke creatie van dansers en muzikanten onder leiding van Tom Pauwels en choreograaf Andros Zins-Browne, en in 2014-2015 begeleidden de muzikanten de duetten van de studenten van het 2e jaar Training.

In december worden de resultaten van de samenwerkingen aan het publiek vertoond in Brussel en Gent. Meer informatie hierover volgt in de loop van de maand november.

 

 

PARTS graduates succesvol in jaaroverzicht 2016 van Tanz magazine

Anne Teresa De Keersmaeker krijgt de titel 'Choreografe van het Jaar' toegekend door Tanz magazine, naar aanleiding van hun Jahrbuch 2016.
In dit jaaroverzicht geven 22 Duitse en 20 internationale danscritici aan welke voor hen de meest in het oog springende dansproducties waren in 2016, wie de interessantste choreograaf was, de beste danser of het belangrijkste gezelschap.
PARTS-directeur De Keersmaeker werd ook reeds in 2012 en 2013 gekozen als beste choreograaf.

Maar ook vele van haar ex-studenten scoren zeer goed! Niet minder dan 14 voormalige PARTS-studenten werden geniomineerd in de verschillende categorieën. Dit is een bijzonder groot aantal voor één school.
De genomineerden zijn: Salva Sanchis (Catalonië/België, Generatie 1), Sidi Larbi Cherkaoui (België, Gen. 2), Cristian Duarte (Brazilië, Gen. 4), Jurij Konjar (Slovenië, Gen. 4), Etienne Guilloteau (Frankrijk/België, Gen. 4), Mette Ingvartsen (Denemarken/België, Gen. 5), Andreas Merk (Duitsland, Gen. 5), Eleanor Bauer (USA/België, Gen. 6), Marlene Monteiro Freitas (Kaapverdië/Portugal, Gen. 6), Mikael Marklund (Zweden/Duitsland, Gen. 7), Simon Mayer (Oostenrijk, Gen. 7), Daniel Linehan (USA/België, Gen. 8), Cecilia Lisa Eliceche (Argentinië/Nederland, Gen. 8) en Noé Soulier (Frankrijk, Gen. 8).

De meeste van deze kunstenaars werden geportretteerd in het boek 'P.A.R.T.S. – Twenty Years, 50 Portraits', dat in 2016 gepubliceerd werd en verkrijgbaar is via de boekhandel en de website van PARTS. (zie ook onderaan deze pagina)

 

Opening van het Academiejaar

Op  donderdag 29 augustus verwelkomden we de twaalfde generatie studenten voor het Training Cycle programma. 46 jonge dansers uit alle hoeken van de wereld startten gretig aan hun avontuur bij PARTS. Ze werden ontvangen door directeur Anne Teresa De Keersmaeker en het voltallige PARTS– en Rosas team. De studenten - afkomstig van Senegal, Japan, Brazilië, Nieuw-Zeeland, Frankrijk, Spanje, Portugal, België, Tahiti, Noorwegen, Oostenrijk, Lithouwen, Israël, Zuid-Korea, Australië, Taiwan, Colombia, Hongarije, De Filipijnen, Marokko, Mozambique en het Verenigd Koninkrijk - werden via een strikte en internationale selectie procedure geselecteerd uit bijna 1200 kandidaten.

De avond werd verdergezet met de solo 55 van Ex-PARTS student Radouan Mriziga en afgesloten met een receptie in de studentenkantine.

De komende drie jaar zullen de studenten intensief trainen om hun techniek te perfectioneren. Ze zullen hun choreografische visies op scherp stellen tijdens compositie- en repertoirelessen. Via een reeks theaterworkshops zullen ze kennismaken met hun eigen stem en met de nodige dosis filosofie en sociologie zullen ze hun denkwereld en creatiecontext verruimen.

We staan te popelen om met deze gevarieerde en getalenteerde groep aan de slag te gaan en we kijken uit naar dit gezamelijke avontuur!

55 by Radouan Mriziga (photo Bart Grietens)

Work/Travail/Arbeid – Londen: 8,9 & 10 Juli 2016

Anne Teresa De Keersmaeker nodigde de elfde generatie studenten uit om, gedurende de performatieve tentoonstelling Work/Travail/Arbeid in de Turbine Hall van Tate Modern, deel te namen aan een workshop. Op het terras voor de ingang van het Switch House werd uitvoerig gewerkt met en rond de door De Keersmaeker ontwikkelde artistieke principes. 

Laura-Maria Poletti en Theo Livesey, twee dansers uit de elfde generatie schreven kort hun ervaring neer.

Laura- Maria Poletti – London Calling

Om het jaar af te sluiten nodigde Anne Teresa generatie XI uit om dee te nemen aan de Vortex Temporum tentoonstelling in Tate Modern. Het werd een viering van de afgelopen drie jaar, van het samen leren, trainen, zweten, dansen, macrobiotisch eten en ontwikkelen van grootse theorieën. Ze gaf ons een workshop (4x2u) voor het recent opgetrokken Switch House. Op basis van de choreografische principes, die ze gebruikte voor Vortex Temporum, leerde Anne Teresa ons een frase, het vertrekpunt voor het stuk, aan. Ze lichte toe hoe ze dit choreografische idee samen met de dansers (Rosas) en muzikanten (Ictus) kon laten uitgroeien tot een volwaardige partituur die stand hield naast de bestaande en complexe muzikale partituur van Grisey.

We werden gevraagd eigen en nieuw materiaal te ontwikkelen volgens de eerder vermelde principes. Dit leidde tot fantastische momenten. Door ieders specifieke omgang met beweging, dans en architectuur werd nieuw materiaal gedeeld , herverdeeld en aangewakkerd. In mijn optiek, beïnvloedden de ons omringende massieve constructies en nieuwe gebouwen van de Londense South Bank onze manier van spelen met organische en niet-organische lijnen, vormen en bewegingen. De workshop gaf het publiek een interessante kans getuige te zijn van deze creatie momenten en het al te vaak verborgen en geheim gehouden proces.

Op sommige momenten gingen we allemaal samen en improviserend aan de slag met het typisch wisselvallige weer in Londen. Hoewel dit onze laatste dagen als PARTS-studenten waren opende zich een waaier aan nieuwe manieren van dansen, samenwerken discussiëren, trainen als de eeuwige leden van generatie XI.

Theo Livesey

In het kader van Work/Travail/Arbeid in de Turbine Hall van Tate Modern namen de PARTS-studenten van generatie XI deel aan een workshop o.l.v. Anne Teresa. Er werd gefocust op de fundamentele principes van het oorspronkelijke werk Vortex Temporum.

Er zit een voyeuristisch kantje aan het ervaren van de methodologie achter het werk, wanneer het op hetzelfde moment mogelijk is om de performance te bekijken. Je krijgt de impressie niet enkel het werk te zien maar ook simultaan de studio in te duiken. Het is vergelijkbaar met het bekijken van een schilderij, terwijl je het constructieproces en elke laag pigment te zien krijgt waaruit het beeld is opgebouwd. 

Het was een surreële ervaring om onze studie af te ronden met de aanmoediging deel te blijven uit maken van creatieve processen. We werden er aan herinnerd dat er altijd inspiratie te vinden is in eenvoudige tools en methodologieën. Nu we onze eigen en erg verschillende wegen binnen de professionele wereld verder zetten, zullen we nooit vergeten dat we in de Londense regen, innig samen en vanuit onze nieren dansten.

Work/Travail/Arbeid at Tate Modern (photo Anne Van Aerschot)Work/Travail/Arbeid at Tate Modern (photo Anne Van Aerschot)

Nieuwe publicatie 'P.A.R.T.S. 20 years - 50 portraits'

Het boek “20 years – 50 portraits” is speciaal gemaakt voor het twintigjarig bestaan van PARTS. In het boek kijkt de school terug in de tijd en komen vijftig ex-studenten aan het woord die elk hun uniek verhaal vertellen over wat dans voor hen betekent en welke rol PARTS. daarin speelt. Deze portretten worden voorafgegaan door een interview met Anne Teresa De Keersmaeker. Honderd foto’s uit de voorbije twintig jaar sluiten het boek af, gevolgd door een overzicht van alle studenten, docenten en medewerkers die de afgelopen twintig jaar hebben bijgedragen aan de uitbouw van PARTS.

Het boek bevat interviews met: Anne Teresa De Keersmaeker, Thomas Plischke, Saskia Hölbling, Arco Renz, Roberto Olivan de la Iglesia, Erna Omarsdottir, Cristian Duarte, Cédric Charron, Salva Sanchis, Clinton Stringer, Taka Shamoto, Charlotte vanden Eynde, Moya Michaël, Sidi Larbi Cherkaoui, Claire Croizé & Etienne Guilloteau, Sung-im Her, Barbara Meneses, Alix Eynaudi, Lisbeth Gruwez, Jakub Truszkowski, Jurij Konjar, Ula Sickle, Marlene Monteiro Freitas, Mette Ingvartsen, Tale Dolven, Fabian Barbá, Pieter Ampe, Frauke Mariën, Daniel Linehan, Manon Santkin, Femke Gyselinck, Eleanor Bauer, Liz Kinoshita, Gabriel Schenker, Mikael Marklund, Benjamin Vandewalle, Andros Zins-Browne, Olga Dukhovnaya, Bára Sigfúsdóttir, Dada Masilo, Nestor Garcia Diaz, Radouan Mriziga, Cecilia Lisa Eliceche, Salka Ardal Rosengren, Noé Soulier, Thibault Lac, Alexander Vantournhout, Thomas Vantuycom, Bryana Fritz, Sara Tan, Michiel Vandevelde, George Khumalo (The 51st portrait)

Voor een voorsmaakje kan je het interview met Salva Sanchis hier downloaden.

Het boek is beschikbaar voor €34,50, exclusief verzendkosten. Bestellen kan via jens@parts.be.

test