nieuws
en nl fr
Photo-parts

PARTS@WORK #7: woensdag 22/5 om 19u

In PARTS@work #7 presenteren de studenten Maureen Bator en Wai Lok Chan een werk dat ze samen met componist en onderzoeker Pablo Ossandon en een groep muzikanten hebben gemaakt.

In het kader van zijn doctoraatsonderzoek stelt Pablo Ossandon, componist en onderzoeker in de hedendaagse dans, de mogelijke relatie tussen dans en muziek in vraag. Los van de relatie tussen puls en synchroniciteit stelt hij de vraag naar een auto-poëtische relatie tussen muziek en dans, waarbij hij alle elementen in de enscenering integreert. Het thema van het stuk (eenzaamheid) kwam voort uit een interview met de dansers in relatie tot hun angsten en hun verlangen. De scenografie is ontworpen als twee zalen, gescheiden door een stof, die het innerlijke leven van de ene tot de ontmoeting van de andere tonen. Het onderwerp is de paradox van het leven in een hyperverbonden wereld waar men meer en meer alleen wordt, waar het contact virtueel is geworden.

Voor dit werk werkte Pablo gedurende drie maanden samen met Maureen Bator en Wai Lok Chan (PARTS), en met zes jonge kunstenaars van de verschillende Brusselse scholen, wat een ontmoeting tussen talenten van verschillende kunsten in een gemeenschappelijk project toeliet:
Klarinet: Raphaëlle Ribouillault - Koninklijk Conservatorium Brussel
Cello: Elisabeth Lèfebvre - Koninklijk Conservatorium van Brussel
Piano, Marina Delicado, Lemmensinstituut Leuven
Video: Adèle Gregoire - INSAS
Scenografie: Louise Vandervorit - La Cambre.
Elektrische gitaar en compositie: JIji Florez - Koninklijk Conservatorium Mons.

Gratis toegang, geen reserveringen, beperkte capaciteit!

Lees meer
PARTS-GXII-LOGO-1

GXII Festival

2nd - 13th July.

12 days for Generation 12
44 students, over 60 works.

Curated, performed, choreographed by the students of GXII.

For the GXII Festival we, the graduating students of P.A.R.T.S, take a look back over the past 3 years. We present a puzzle of works/workings/works-in-progress that span from 1st year to graduation. It is a platform for us to share what we have done, what we want to do and who we are as GXII.

The works and events of the festival will be announced at the end of May. The full programme will be available by mid-June. Stay tuned and reserve the dates!

Lees meer
Somnia_rehearsals- -Anne-Van-Aerschot1

SOMNIA - P.A.R.T.S. / Anne Teresa De Keersmaeker, Jolente De Keersmaeker

Een groep van 44 dansers gaat samen met Anne Teresa en Jolente De Keersmaeker in dialoog met het natuurlijk landschap, waar parameters als geluid en stilte, licht en donker, afstand en nabijheid relatief worden, en zowel nieuwe mogelijkheden als nieuwe grenzen verschijnen. In de zoektocht naar een ecologische esthetiek laten ze de vier muren van het theater achter zich voor een performance die een minimum aan theatrale ingrepen vereist en naadloos kan versmelten met de natuurlijke omgeving.

Lees meer
20180428-PARTS-Dag-vd-Dans-Declerck-Tine-LR-24

Dag van de Dans - PartsPublicPieces

Voor Dag van De Dans trekken de 44 studenten van de hedendaagse dansschool PARTS de straat op met hun eigen werk. Verspreid over de Voetgangerszone in de Anspachlaan, tussen de Kiekenmarkt en het Brouckèreplein, zorgen ze voor gedanste interventies, gebaseerd op hun eigen creaties of speciaal voor de gelegenheid gemaakt. Ze worden gecoacht door choreograaf Benjamin Vandewalle. Kort of lang, traag of gejaagd, in-your-face of haast onzichtbaar opgaand in de zaterdagse massa. Kom ze zoeken en laat je verrassen!

Lees meer
Ballet

Auditions Training Cycle 2019-2022 - Two extra dates!

We have reached the maximum capacity for our pre-selections in Brussels on 16.03 & 30.03 and for the Firenze pre-selection on 23.03. Inscriptions are now closed for all three auditions.

We decided to add two EXTRA pre-selections on 06.04 and 07.04 in Brussels, only a few days from the final auditions (9.04-14.04). If you couldn’t make it to any of the previously announced and/or sold out auditions we advise you to register now to guarantee your spot in our audition procedure!

Lees meer
Picture-Joshua-Serafin

PARTS@work #5: Zondag 10/3 15u

In de volgende PARTS@work presenteren studenten hun eigen creaties, met werk van Joshua Serafin, Hanako Hayakawa & Rafael dos Santos, en Tessa Hall.

I.B 99085
van Joshua Serafin en Rita Alves

Wat is het toekomstige lichaam?
Wat is de ideale identiteit?
Wat blijft er van ons over als we ons van al onze menselijkheid ontdoen?
Waarheen leidt deze kapitalistische machine ons?

Choreografie door Joshua Serafin in samenwerking met Rita Alves
Artistieke leiding en bewegingscoach: Rasa Alksnyte
Geluid: Marc Appart


ヨM ME
door Rafael dos Santos en Hanako Hayakawa

Een spel van leiden en volgen in korte scènes beperkt tot 5 seconden wordt een uitwisseling van nonsensicale taal. Twee individuele lichamen verbonden door de trilling van hun zoektocht naar een manier van communiceren. Deze vibratie lekt uit hun lichaam en creëert een hybride lichaamsfenomeen, dat hen dichter bij elkaar brengt en hun subjectiviteit doorbreekt.

Gemaakt en uitgevoerd door Rafael dos Santos en Hanako Hayakawa
Speciale dank aan Andros Zins-Browne en Femke Gyselink.
Dank aan Tessa Hall, Jean-Baptiste Portier, Georges Labbat, Julia Rubies Subiros, Lydia McGlinchey, Keren Kraizer, Luis Ramirez Muñoz, Mariana Miranda en Mooni Van Tichel.

H _ _ story
van Tessa Hall
A women's history project. A documentary performance

Ik heb onderzoek gedaan naar de relatie tussen de documentatie van vrouwen in de geschiedschrijving en de documentatie van choreografie. Het begon in het eerste jaar van PARTS met een solo gebaseerd op "The Dinner Party", een installatie van Judy Chicago uit de jaren 1970, die 39 vrouwen vertegenwoordigde die door de geschiedschrijving vergeten zijn. Nu is het project meer specifiek gericht op de ideologieën en praktijken van de vrouwengeschiedenis.
Waarom maken we sommige dingen zichtbaar en andere onzichtbaar? Wat geraakt er op de scène of in de boeken, en wat gaat er in de prullenbak? Wat kiezen we om te onthouden en wat wordt er vergeten? Wie belichten we en wie houden we in de schaduw? Wat vinden we nodig of overbodig om mee te werken? Wat waardeer ik, wat ont-waard ik, wat kan ik her-waarderen?

Creatie en presentatie: Tessa Hall

Lees meer
Portretcharlotte 4442 Low

Charlotte Vandevyver vanaf 2020 nieuwe adjunct-directeur van P.A.R.T.S.

Op 1 september 2020 zal Theo Van Rompay (1954), mede-oprichter van P.A.R.T.S., zijn functie neerleggen als adjunct-directeur van de school. Zijn opvolging is nu al verzekerd, aangezien een jaar eerder, in september 2019, het nieuwe ‘Studios’-programma van start gaat, waarvoor een coördinator moest worden aangesteld. Charlotte Vandevyver (1982) zal vanaf 1 mei 2019 de implementatie van dit nieuwe ‘Studios’-programma realiseren. Op 1 september 2020 neemt zij dan haar functie op als de nieuwe adjunct-directeur van P.A.R.T.S., om samen met directeur Anne Teresa De Keersmaeker de school te leiden.

Lees meer